6.1.10

Det brinner ju =)

Attans vad glad jag är =)  Vedspisen i köket, i lillstugan funkar som den ska, och den har vi eldat i idag. Jag ska starta upp ett litet företag så småningom, ingen brådska, och det är här inne jag ska jobba. I sovrummet, mitt blivande kontor, finns det en otroligt fin kakelugn men den läcker så den är som dekoration just nu, tyvärr. Meningen är att jag ska starta upp i lillstugan, utan att jag ska behöva låna en massa pengar, så kostnaderna ska jag hålla så låga som möjligt är tanken =) Min rädsla var att jag inte kan ha spisen som värmekälla och blir tvungen till att värma upp med el. Därför är jag så glad att jag kan elda i den! Det räcker att värma upp ett hus tycker mannen också, och eftersom huset är så litet så borde den värmen räcka någorlunda iaf.




Baksidan på lillstugan....




¤¤¤¤¤

Man får så himla mycket gjort när båda är långlediga, så vi har även hunnit med att speca upp vad ett nytt kök skulle kosta för oss. Har ju haft planerna ett tag, men nu tycker båda att det är verkligen dags. Spisen blir o stå där den står iaf, och ändringarna på den blir små. Fast det kommer att se ut som en helt ny sen när den är klar =) Klinker plattorna ryker, jippppiiiiiiiii, och istället blir det putsat helt på väggen och nya vita plattor på avställningsytan. Vi ska även installera en lampa uppe i kåpan, en som håller för värme, och det blir bara o hitta en lampa eftersom elen är redan dragen.

Som ni ser så var det terracotta och furu som gällde då för tolv år sedan. Men nu byter vi ut allt.








Det fanns ett ganska stort skafferi här inne förut, men den revs. Nu är det dags att bygga ett nytt. =)))) Ett litet fönster fanns i skafferiet, och som tur är så finns den kvar och i det hörnet ska vi ha ett skafferi nu igen. Dock inte lika stort som den gamla.



Mannens dilemma är vart vi ska äta medans det rivs...Mitt dilemma är vad vi ska ha för golv =) Jag vill ha ett rutigt svart /vitt golv i plast, jajamen, nya mattorna är kanonfina och sååååå hygieniska när man har tre hundar, medans mannen vill ha trägolv som man lackar med en hård båtlack så det håller. Trägolv är snyggast men fy vad repigt och allt måste ju fastna???? Berätta gärna era erfarenheter av olika golv =)...
Klinker har vi båda lessnat på men jag misstänker ändå att om vi hittar en i bra färg så blir det nog det igen...

....men men, ilands problem det här så jag ska inte få huvudvärk över det. Vi är ju fortfarande i planeringsstadiet.... =) Allt kan hända innan det börjar bli dags att riva.


Mååånga underbara projekt det här året att se fram emot.  Jag har gått ner till 75% också, mammaledig vissa dagar, så tid är jag rik på, och det är det absolut viktigaste för mig.


¤¤¤¤¤


Nu ska jag krypa ner i sängen. Bra och vänta så mannen hinner värma upp den där han ligger och snarkar =).  Jordvärmepumpen hinner inte riktigt med att värma upp huset när det ena dagen är -10 och helt plötsligt är det -23!





Natti natti / Pirre

16 kommentarer:

  1. God morgon Pirre!
    Nog blir jag nyfiken allt..., vad har du på gång i lillstugan?
    Vad det än må bliva så har du ju tur som har en så söt liten stuga nära ditt hem.
    Kan det vara så att du skall öppna en liten inredningsbutik.., hmm, tänker så det knakar:)

    Ja du, det där med golv...
    Har erfarenhet av plankgolv, ganska så mjukt trä och min hund jag hade tidigare har lyckats bilda ett egendesignat mönster med sina klor.
    Visserligen var hon tung attans, vägde 50 kilo så hon var ju ingen lättviktare precis.
    Hur det än är så är väl klinker eller plast ypperligt när man har husdjur.

    Mysigt att planera nytt kök...:)
    Det blir säkert bra vad ni än väljer Pirre!
    Ha en skön vecka och ta väl hand om dig i kylan.
    Kram
    Marianne

    SvaraRadera
  2. Hallå Pirre, här var dt många härlig projekt på g..:) och så himla rara din lillstuga är, vad härligt att spiseln därinne funkar..och så ett nytt kök på g..i vårt kök ligger ett vitt laminatgolv..detta ska tas bort i vår och ersättas med trägolv som jag vill måla ljusgrått precis som de gamla golven..funkar faktiskt väldans bra med hund och klor..måste ju vara gran eller något liknande som träslag och så ser man till att man väljer en golvfärg som tål hårt slitage..) lycka till, KRAM

    SvaraRadera
  3. Vad kul att få fixa ett nytt kök! Vi totalrenoverade vårt kök när vi flyttade in i huset för snart två år sedan. Vi har tre barn, hund och är mycket ute i naturen, jagar mm = dvs många lortiga skor.... Är det något jag ångrar så är det valet av golv... Vi valde ett strukturborstat (= hårt, det blir inga repor) från Siljan eller DalaFlodagolv, kommer inte ihåg. Snyggt, jätteskönt att gå på, inga repor men skiten syns... Golvet ser ursunkigt ut hela tiden! Kanske ett bra val om man tar en mörkare nyans.

    Nu renoverar vi hallen och i helgen lägger vi in plastmatta på golvet. Ska bli så himlans skönt! Visst tar det emot att lägga in i ett gammalt hus men jag måste tänka praktiskt ibland och främst i en hall. Annars blir det att städa jämt och roligare saker finns det ju att göra!

    Shit vad kallt det är! - 33 gr i morse. I dag blir det att mysa inomhus - sista lediga dagen.

    Ha det jättebra!
    Kram
    /Anna

    SvaraRadera
  4. Så mycket spännande du har på g hela tiden! Medium å renoveringar av både lillstuga och hus. Det händer saker hela tiden!

    Hos oss e det inte lika kallt. Vi har bara -10 grader. Rena sommaren jämfört med er! :)

    Ha det så gött i kylan! / Anna

    SvaraRadera
  5. Vad härligt att ni kan elda där nu, det händer mycket där och det é väl bra ! vi har också kallt nu, ca 18 grader, man är väl inte van. Jag kommer inte ihåg sidan men googla på "ugliest snowmen". Kram

    SvaraRadera
  6. Hej Pirre gumman!

    Så många roliga saker som är på gång. Vad är det för spännande du ska börja med i lillstugan? Lät ju urmysigt med kontor där med vedspis och allt.
    Kommer att bli toppenfint att få bort klinkern i köket också. vo gjorde liknande ifjol och det blev kanon.

    När det gäller golv är jag ju förtjust i riktigt trä golv i gamla hus. Men jag vet ju problemet när man ha hund. Vi ska själva slipa vårt trägolv och vitlasera det. Men det kommer nog att bli bra vad du än bestämmer dig för.

    Kram Viveka

    SvaraRadera
  7. Kul att ha en massa projekt på gång. Lurar också på att göra om i köket men det vet inte maken än:) Vi njuter av vedspisen som vi har i köket. Behöver elda lite i den för att få det extra gott inne i denna kyla. -27 i morse och strömavbrott, ingen hit. ska bli så kul att se vad ni hittar på i köket.

    kram Ullis

    SvaraRadera
  8. Kul att ha en massa projekt på gång. Lurar också på att göra om i köket men det vet inte maken än:) Vi njuter av vedspisen som vi har i köket. Behöver elda lite i den för att få det extra gott inne i denna kyla. -27 i morse och strömavbrott, ingen hit. ska bli så kul att se vad ni hittar på i köket.

    kram Ullis

    SvaraRadera
  9. Hurra då att det gick att elda! :)
    Vad månne Pirre ska sysselsätta sig med i Lillstugan?
    Kallt är det nu... riktigt rysligt..

    SvaraRadera
  10. Hmmm... blir så nyfiken på vad du tänker pyssla med där ute i stugan??

    Vi har rutigt klinkergolv i tvättstugan (kolla under mina etiketter om du vill) och det är vi så nöjda med. Jag kunde också tänka mig att ha klinker i köket... kanske då vi börjar renovera om sisådär tio-femton år...?

    Spännande att göra om köket, men värst då det brukar bli så stökigt under tiden :P
    Hos oss har vi haft -26 som kallast idag, brrrr!

    Kram, Ann-Christine

    SvaraRadera
  11. Men vad spännande det låter med företag. och sååå mysigt!!! :)

    ang golv...
    Vi har ju (original) trägolv i vårt hus som vi har slipat, lutat och sedan oljat med en hårdvaxolja. Resultatet blir snyggt, tycker vi iaf! ;) (kolla på min blogg) och det är ganska hållbart. Har två katter och det är ofta hundar på besök.
    Damm/smuts syns betydligt tydligare i lilla badrummet där vi har vit/svart rutigt klinker. :)

    Lycka till med allt!
    KRAM

    SvaraRadera
  12. Anonym7/1/10

    Hejsan!

    Oj,oj,oj vad ni har härliga förändringar framför er, så kul.
    Vi ska också göra vid vårt kök men det blir nog inte förrän nästa år.
    Nu blev man ju nyfiken på vad du ska göra i lillstugan?
    Ville bara önska en god fortsättning.
    Ha det så gott!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  13. Vilket KUL projekt & jag tänker som dig, alltså hellre på vad som ska vara under bordet man sen ska äta på, och sen bordet man ska äta på och lampan ovan än ATT man har någonstans att äta... :)
    Svart- vitrutigt golv är alltid en vinnare!

    SvaraRadera
  14. Hallå! Åhh, vad spännande med ditt "egna" i lillstugan. Va roligt att ha något sådant att planera inför. Jag tror att det har något med skapande att göra...inte helt fel, eller?

    Kul med köksrenovering oxå!
    Vad gäller golv så ska man väl ta det som känns rätt. Jag tycker oxå att det finns jättefina mattor nu för tiden. Klinker är hårt att gå på i ett kök, där man faktiskt står väldigt mycket. Vi la in nytt golv nyligen och valde ett ganska skönt och ej bullrigt laminat som ser ut som skiffer.
    I vår hall har jag däremot en matta som är otroligt vacker. Jag älskar den och det är nog det enda som vi har bevarat snart från ursprungliga ytskikten i huset, förutom parkettgolven förståss.
    Den är svart/vit med stora vita rutor och små svarta.
    Du ser den på min första sida, märkt entrén i högerspalten.

    Ojj, det blev ett långt inlägg...men det är så kul med dessa projekt och dela med sig till varandra...
    Psst! Jag behöver lite råd från dig, kolla in min undrar hos mig just nu...

    Kram, CEcilia

    SvaraRadera
  15. Vad spännande det låter med projekt i lill stugan.
    Fina bilder visar du också.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  16. Vad spännande med köket!!
    Vi har trägolv, inte smart med
    tanke på att vi skaffade hund!
    Oj, vad det är repigt nu...
    Sov gott!!
    Kram Kram Malin

    SvaraRadera

Hej på dig. Tack för att du lämnar spår efter dig. Kram Pirre

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails