12.9.08

Smedjan o Tvättstugan

Smedjan på gårn...
Hej alla glada! Allt väl?
Vill börja med o tacka alla för dem goa kommentarer ni lämnat, jag blir så glad. När man bor på en gammal bondgård, så är det mycket jobb men det är å andra sidan också väldigt charmigt på många sätt...Det charmiga tycker jag, är dem uthusen som vi har (-sex styckna-), o vissa är bevarade i original skick. Som ex smedjan o tvättstugan. Smedjan var en bysmedja förr i tiden, men det gamla gårdsfolket köpte mer tomt och då följde smedjan med.
Och den gamla tvättstugan kan man också använda fortfarande, idealiskt när man ska tvätta trasmattor :) Vattnet kokar man och sen är det bara o röra om i grytan...
Sen till nåt helt annat! Den här fina gamla skrivbordet blir mitt nästa möbel projekt....Vit eller svart? Vilken färg tycker ni jag ska måla den med? Båda färgerna passar bra ute i verandan....Jag har fastnat, kan inte välja....
Vill även Tacka för alla de utmärkelser jag fått under veckan. Det här inlägget blev så lång så jag tog inte med dem just nu...
Ha en underbar helg allihopa. På återseende. Kram Pirre ;)

15 kommentarer:

  1. Det är ju helt underbart med både smedja och gammal tvättstuga på gården. Själv har jag kontakt med 2 st smeder genom att jag sköter deras redovisning. Den ene smeden är smed som reparerar verktyg till bl a stenbrotten här i Bohuslän. Den andre har det som hobby. Det är ju något speciellt med gamla saker och verktyg som fortfarande fungerar.
    Härliga bilder
    Ha en skön helg
    Kram
    Marita i Heestrand

    SvaraRadera
  2. Hej Pirre!
    Önskar dig och din familj också en trevlig helg....
    Åhh, vilka bilder du visar, man riktigt kan föreställa sig hur det var förr....kul att så mycket är bevarat.
    Svårt med färg till skrivbordet...jag skulle nog ha målat svart först och sen vitt...och sen shabbat det lite :)
    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara uthus ni har på gården. Det skulle jag också vilja ha. Här var det ingenting mer än huset på gården när vi köpte det. Gillar ju vitt så den färgen skulle jag nog välja, men det beror ju på hur det sr ut runt omkring där det ska stå.

    Ha en bra helg!
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  4. Vilket svårt val, jag tror nog vitt skulle vinna men jag har ju en vit period *fniss* Va smart att ha någonstans att tvätta mattorna, de får ju inte alltid plats i tvättmaskinen. Dina uthus skulle jag gärna vilja ha som butikslokal, kanske något för dig
    ;0) Kramar Sari

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Vad härligt med så många hus...där skulle jag kunna ha många ateljéer.
    Har inte kikat in här på ett tag...varför...vet ej...ska bli ändring på det. Din veranda är helt fantastisk..ÄLKSAR KRYSS. Blomsterarrangemangen är såååå fina.
    Din pläd blev väldigt vacker...ser riktigt mysig ut.
    Upptäckte att jag inte har en länk till dej...SKÄMS...på mej. Har ändrat på det nu, ibland är man blind.
    Många kramar Åsa, ha en bra helg.

    SvaraRadera
  6. Vilka tillgångar du har på tomten! Finns ju hur mycket skatter som helst! Jag skulle nog målat skrivbordet svart som en fin konstrast till allt det vita....men det är jag det...
    Kram o trevlig helg!
    Kia

    SvaraRadera
  7. GOD MORGON PIRRE, VILKA VACKRA GAMLA BYGGNADER OCH MED SÅ MYCKET HÄRLIGT SOM ÄR KVARLÄMNAT, SÅ FINT. DU OCH JAG ÄR ÄGARE UTAV SAMMA SKRIVBORD. DET MÅLADE JAG OM TILL VITT FÖR ETT PAR ÅR SEDAN. BLEV SÅ NÖJD MED RESULTATET, SÅ EFTER MITT EGET FACIT: VITT! HA NU EN SKÖN HELG, VIOLAN OCH MÅNGA KRAMAR, HÄR SKA VI SNART PÅ VÄG TILL ÅRETS FEST I BYN; CYKELFESTEN

    SvaraRadera
  8. Åhh..vill också ha uthus! Kan tänka mig att det är spännande att gå upp upptäcktsfärd bland alla gamla grejor där! Kram & ha en bra helg

    SvaraRadera
  9. Mina flickor har precis likadana skrivbord, lill tjejen målade sitt vitt och den stora tjejen målade sitt svart, om du vill kan jag skicka bilder så kanske det blir lättare att välja:)
    Kram Emma

    SvaraRadera
  10. Vilket fint bildcollage fr alla uthusen, den är en rikedom att ha såna på gården! Snyggt gammal skrivbord, jag gillar både vitt o svart och har tagit in mycket svart sista tiden.. vilka fina höstplanteringar du hade gjort i inlägget under! Mari.

    SvaraRadera
  11. oj, så himla mycket fint. det känns som att stiga in i en helt annan värld.

    O vad gäller skrivbordet...jag skulle definitivt gått på vitt!

    kram/
    ¨M¨

    SvaraRadera
  12. Hej
    Vad mysigt att bo på en gård med många uthus. Fina bilder både i detta inlägg och dina tidigare. Jag tycker att du ska måla skrivbordet vitt annars får du damma det ofta för dammet syns väldigt bra på svart men vem vet du kanske gillar att gå med dammvippan hi hi.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  13. Hej på dig!! Vad fint med alla uthusen,och ett härligt bildspel.säger som de andra lika fint vitt som svart.Lycka till med valet Kram/Majsan

    SvaraRadera
  14. oj oj oj vad genuint och äkta! Låter mysigt att tvätta trasmattor där... Alltså, alla har sådana skrivbord! Jag vill oxå ha! Hade målat vitt, vitt, vitt.... :-D

    kramiz

    SvaraRadera
  15. Hej...jag har ett likadant skrivbord. Jag har målat mitt vitt,shabbat och vaxat med vit vax....jättenöjd.
    Kika in till mig så får du se resultatet.

    Kram Stina

    SvaraRadera

Hej på dig. Tack för att du lämnar spår efter dig. Kram Pirre

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails