2.9.09

"ord, ljud och bild..."

...ja, så hette det "tillval" jag hade på högstadiet. Fortfarande är jag väldigt intresserad av dem ämnena...Ord idag är för mig text, speciellt på gamla etiketter, gamla tidningar och texta skyltar osv..... Ljud är ju musik och "barnens ljud" som är så viktigt för mig, då trivs jag =). Och så har vi bild...Måla tavlor, titta på fina bilder och så mitt nya stora intresse som går hand i hand på ett eller annat sätt med alla dem intressen jag har, fotograferingen....Och igår och idag har jag fotat...igen.... Och bilderna är fyllda med text idag, idag på min lediga dag =)...ledig dag = tid till allt det roliga. (Fast dagen började inte alls så som jag hade planerat, men det mina kära besökare, är en annan historia =)...) Sakerna är gamla från gården och igår gick jag runt här och "dekorerade" efter att jag hade rengjort dem från spindelnät och kryp =)..."det är dem små sakerna som gör det..." En gammal cigarrlåda, kolla in priserna =), och gamla etiketter finns det fasthäftat i några av dem lådor jag ska använda sen i Erics, sonens, rum... Flaskor med och utan etiketter är fina...den röda etiketten hittade jag "utan flaska", så jag tog en annan gammal vinflaska och limmade fast den på den istället... Smått och gott med fin text... Och så hittade jag äntligen den andra gamla "personalia"n, som jag trodde jag hade slarvat bort för gott =) Förr i tiden när ett barn dog, så skrev man en personalia, som ett minne av barnet. Dem här två barnen har levt på gården...Nu hänger dem fint i vardagsrummet bredvid tv skåpet. Spruckna glas gör inget, för det är ju original och skört som bara den, så då får det vara så..... En skatt som vi hittade, är dem här gamla tidningarna från slutet på 1800talet...Dem fann vi under en planka i lillstugans vind. Tre tidningar, följetong, av en roman...har någon smygläst romaner uppe på vinden och gömt dem under plankan tro? =) Kul fynd tyckte vi. Ha en underbar dag. Själv ska jag dra bort dem sista spiken uppe i Erics rum, för ikväll ska golvet slipas. Här en bild på gamla ting som jag ska återanvända så småningom här hemma =)... Kram Pirre

11 kommentarer:

  1. Hej igen!
    Tack för dinkommentar :-))
    Jo, färg måste man nog ha omkring sig :-)
    FAst nu målar jag ju faktiskt vitt!!! Till slut blir det lite vitt också, jag vet inte VARFÖR jag kan andra mig helt plötsligt, oftast från vitt till färg men nu blev det tvärtom. Du har en härlig blogg och vi gillar visst att måla annat än möbler du och jag? JAg läser bild på Universitetet, tredje året och det är såå roligt.

    SvaraRadera
  2. Tänk om man hade en skattkammare på gården... en sån du har..... men här finns inge sånt kul...:( du har ju hittat massor av vackra saker att dekorera med.... kanske man skulle ta o ha en skattjakt i mammas skjul??? Ha dä gôtt Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Mmmm jag stickar på beställning....allt möjligt från vantar till tröjor.... blir ju lite fullt i skåpen till slut så det är kul att sticka till andra.... virka ä jag inte så jättehaj på.... har inte virkat på många år men rutorna var riktigt kul..... ett perfekt nattjobb...:) hör bara av dig om du undrar på nåt... Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Men du vilka skatter du har i gården.

    Jag älskar också gamla ting med etiketter. Direkt jag ser en flaska på loppis följer den med hem.

    Kram Viveka

    SvaraRadera
  5. Oj oj oj såna skattgömmor ni har där på eran gård! Vilka underbara saker du visar! Historiens vingslag fladdrar i ditt inlägg idag!

    SvaraRadera
  6. Härliga skatter du har!!!
    Så fint med Personalian, hade aldrig hört talas om det.

    KRAM
    /Helena

    SvaraRadera
  7. Vad mycket du hittat. Så vackert med all text.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  8. Hej Pirre!
    Vilka gömmor ni har!
    Det kan man kalla skatter!!!!

    Jag blev lite tagen av de där "personaliorna", lite sorgligt tyckte jag det var. Men ändå fint...på sitt sätt.

    Visst är det kul att fota och arrangera saker och fixa och dona, det är livet i ett nötskal! *ler*
    Och familjen förstås.., icke att förglömma att nämnas här i sammanhanget!

    Hoppas slipningen går bra!

    Kram mariette

    SvaraRadera
  9. Vad härligt att hitta så mycket fint... på ens egen gård! :-) Du visar så härliga bilder på alla gamla etiketter, tidningar m.m.

    Mina föräldrar har svårt att förstå att jag tycker om gamla saker och att jag tycker att jag "fyndar" på loppis och liknande när jag hittar någon gammal pinal. Själva tillhör de en generation som jag tror hela tiden försökte få råd att köpa nytt och flott. Tiderna förändras... :-).

    Kram
    Beatrice

    SvaraRadera
  10. Hej Pirre!
    Ja du vad mycket fint du har. Precis sånt som jag också älskar!!!
    Ett sån gammal madrass skulle jag också vilja ha!!
    Ha en fin dag!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  11. Anonym6/9/09

    Hej. Hit var kul att hitta. Vilka fina skatter du hittat. Är själv väldigt svag för gamla ettiketer, tidningar och förpackningar. Gillar också den gamla stålmadrassen. Hit kommer jag att återvända. /Lilla C

    SvaraRadera

Hej på dig. Tack för att du lämnar spår efter dig. Kram Pirre

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails