13.11.10

Fyll på med energi.

Nu är jag fylld av ny energi igen. Det hela började i fredags när jag åkte till Stockholm på hälsomässa med mina jobbarkompisar. Mycket trevligt! Jag och en till var också på två föreläsningar. Under den första föreläsningen satt vi och lyssnade på en kille, som inte hade haft det så lätt, men som fick många av oss att inse att man ska tänka positivt hur svårt det än må vara, för nog klarar man av det mesta. Den andra föreläsaren fick oss att fylla på energi. En massa bra knep hur man fyller på med energi och därmed orkar mycket mer! Mycket matnyttigt var det. Så varför inte passa på och sjunga med Niike idag efter middan, när hon ändå hade tagit fram sångboken och undrade vad det stod. Hon somnade efter en halvtimmes sjungande och jag är nu alldeles ny tankad av positiv energi =)

 

Jul pyssel är också ett sätt att fylla på med energi. Jag har gjort en klappkalender till barnen i år. Jag kommer inte att slå in vartenda paket och lägger in paketen på morgonen i lådorna, eftersom det annars blir nog alldeles för frestande för dem att tjuvkika =)

Tre barn innebär en hel del klappar, så därför blir dem inte inslagna och så blir det mer nyttopaket än krimskrams. Den här lilla “byrån” får agera som klappkalender. Efter sex dagar får jag byta ut siffrorna =)

 

Niikes nya rum nov.2010 003

 

Niikes nya rum nov.2010 006

 

Niikes nya rum nov.2010 010

 

Jag jobbade några timmar i morse och sen så åkte vi in till grannstaden för och titta på en massa sjuor, åttor och nior från Dalarna, som tävlade i First Lego League. Dem elever som har valt NO inriktning i skolan får bygga lego robotar och sen deltar dem i en stor tävling. Man vinner i olika kategorier och en grupp vinner en resa till Norge där dem ska möta andra lag från olika länder. Det gick riktigt bra för Eric och co. Dem kom ända till semifinal och dem vann även i kategorin “forskning”. Jag tycker det är så kul att det finns sånt för elever för många är skoltrötta när dem blir tonåringar. Men det är såna här roliga utmaningar som gör att dem piggnar till och tycker att det är kul med skolan igen.

Dem som vann resan till Norge var en åtta från samma skola där Eric går. Riktigt roligt för skolan. Bra jobbat alla elever!

 

Här ser ni deras egenbyggda lilla robot.

First Lego League 2010 Eric o co 005

 

First Lego League 2010 Eric o co 029

 

Eric och hans kompis i storbildsteve. Han ville ha på sig mössan som mormor har stickat åt han =)

 

Och här är det peptalk inför nästa deltävling…ja just det, laget hette “Team ?”.

 

First Lego League 2010 Eric o co 031

Ha det gott alla. Kram Pirre

1 kommentar:

  1. Mysigt med en "klappbyrå".

    Snyggt med de små lapparna.

    Jag önskar dig en riktigt härlig söndag med de dina.

    Kram Britt

    SvaraRadera

Hej på dig. Tack för att du lämnar spår efter dig. Kram Pirre

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails