27.3.11

En glad amatör =)

Igår började jag på riktigt! Planeringen av trädgårdsarbetet. Nu är ju jag inte den smidigaste med tanke på magen som växer när det är dags att plantera, ta bort buskar mm, men det är tur att jag har mannen till hjälp då. En sak som är säkert: i år blir det planteringslådor. Smidigt, snyggt, lättskött och tidigare skörd…spännande! Mannen ska även få köra fram grävmaskinen och röja bort några välrotade buskar som ser riktigt förj-vliga ut =) Två sorters buskar som har växt in i varandra och nej, det är ingen ordning på nånting just där.

 

våååår =) 012våååår =) 014

våååår =) 020våååår =) 016

 

Jag drömmer fortfarande om att kunna ta hit en trädgårdsdesigner som ger mig råd och tips om just hur vi skulle kunna göra i våran trädgård. Jag läser böcker och insuper all fakta jag kommer åt när det gäller trädgården, men det där lilla extra fattas…dem där roliga, smarta små detaljerna och bra tipsen, som man inte tänker på som amatör oftast, det fattas.

Men i år lägger jag dem pengarna på planteringslådor, marksten, fröpåsar, och allt det andra roliga man vill köpa till trädgården, för jag vet att en vacker dag kommer jag känna att nu kan jag satsa pengar på att ta hjälp av en expert. Men tills dess litar jag på mig själv och bara det är ju en fantastiskt rolig utmaning i sig hihi…

Jag var till handelsträdgården igår och fick med mig lite trädgårdsinspiration. Mycket läsvärt! Bra idéer och tips om gödsling, plantering, fröpåsar, växthus mm, och finfina bilder.

 

våååår =) 005

våååår =) 006

 

Vi som har tjuvstartat… Solrosplantorna växer så det knakar här inne.

 

våååår =) 010

 

En liten uppdatering på köksfronten kommer också här. Igår målades dem putsade delarna. Nu ska det målas en gång till,fogas, och spisen ska få sig en omgång av färg också. Sen när vi är klara med spisen är det “bara” och ta tag i den sista biten av köksrenoveringen, skåpluckorna, kaklet, fläkten mm…… Kul!

Vi la svarta, stora (30/60) golvplattor runt spisen, och samma plattor hamnade även på golvet som skydd. Enkelt och mycket snyggt! =)

 

spisen 2 001

 

 En korg gjord av gummi köptes till att hämta in ved med. Finns lite överallt att köpa men på Rusta har dem det absolut bästa priset just nu såg jag. 150kr!!! Ska in och handla några till för hur fint är det inte med dem här korgarna gjorda av gamla däck.

 

spisen 001

 

spisen 2 003

Nu blir det en långpromenad i solskenet, och på eftermiddagen har nio åringen disco-bowling-kalas för sina vänner. Dunka dunka till blinkande discolampor och full koncentration…kan bli spännande =)

Kram Pirre

3 kommentarer:

  1. SÅ VACKERT i ert kök!!!

    Jag önskar mitt trädgårdsintresse skulle vakna, men det har liksom aldrig varit min grej..

    SvaraRadera
  2. Plantagen i Falun säljer även krukor i "däck" för halva priset just nu :)

    SvaraRadera
  3. ooh perfekt! Tack för tipset =)

    SvaraRadera

Hej på dig. Tack för att du lämnar spår efter dig. Kram Pirre

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails