22.4.10

Etiketten fanns kvar till min stora lycka =)

Visst är det viktigt med simskolan =) Kul att ni skriver vad ni tycker.
Än är det inte över...Vi har haft ett möte och vi har väl kommit överens om vissa saker men mycket återstår. Vi har haft stabilt sidoläge samt inblås med barnen hela veckan, och ni skulle ha sett hur glada dem är över att dem får lära sig att livrädda andra människor. Alla tankar och funderingar dem har, och många vill ventilera och berätta om saker dem har varit med om. Vi har en docka som heter Kalle och alla har fått blåsa liv i han =) Dem tycker det är kanonkul och så har dem fått lägga varandra i framstupa sidoläge och vi har pratat om hur man larmar och vart man ringer vid en olycka etc etc... Väldigt viktiga saker och enligt skollagen så ska barnen inte ha den här kunskapen via oss. Dem får den av oss om dem vill, föräldrar och lärare behöver inte lägga nån extra tid på att lära barnen detta och så kan dem gå in i vuxen världen i vetskap om att "jag kan rädda liv om det skulle behövas..."

Ja ni...Det här är den enda klassen/ läraren som vi har haft problem med, och ingen annan har nånsin ens yppat om att det här tar för mycket av deras lektionstid på skolan....(simskolan är också en lektion.) Den här klassen har inte svårigheter i skolan heller, utan är precis lika duktiga som alla andra barnen i klass två.
Enligt skollagen så ska barnen "bara lära sig att simma 50 meter bröstsim". Vi har all vår material från SLS (Svenska Livräddnings Sällskapet). Enligt dem -och oss- ska barnen lära sig: bröstsim, ryggsim, livräddning, livlina, bad-båt-is vett bl.a...
Rektorerna är tydligen inte heller överens om detta...jipppiiii vad kul att dem har så gott samarbete =) Om det är så att vi måste gå dem tillmötes, så kommer det här att påverka alla skolorna i kommunen och då blir inte våran simskola alls så bra som den är just nu tyvärr....

Fortfarande under diskussion...vi får välan se...

¤¤¤¤¤

Men hörni, imorgon -om allt går enligt planerna- så flyger vi till solen och jag vill önska er en underbar kommande vecka. Blir resan inställd så ses vi här i blogglandia om några dagar igen =)

En gammal madrass gömde sig i uthuset. Bort med den smutsiga väven och en gammal etikett trädde fram =)





Även måtten till madrassen gick att läsa i den lilla lappen...


Kvälls solen är magisk....


Jag har lite planer för den här. Vi får väl se vart den hamnar sen till slut =). 

Här kan ni klicka in er till min andra blogg i Dalarnas Tidningar.
Kram Pirre

5 kommentarer:

  1. Vad skoj att lappen satt kvar!!!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om att vissa människor är IQ-befriade... diskussionen om simskola eller inte gick hög här i stan när sonen var i mellanstadieåldern. Man beslutade till sist för att lägga ner simskolan för alla skolbarn, vilket är ett av de sjukaste beslut de tagit här. Va! Barnen kommer att ha mer nytta av att kunna simma och livrädda, både som barn men också i vuxen ålder, än mycket annan "kunskap" de får genom skolan.

    När jag förr gick igenom ordklasser med mina gymnasieelever, brukade de sucka och undra om de verkligen kommer att ha användning av det som vuxna? Hmm... det värsta var att jag inte kunde svara "ja" på den frågan :-). Därför krympte jag den delen till ett minimum, för jag tyckte att det är bättre att vi använder tiden till moment som de har större nytta av i vuxenlivet...

    Hoppas nu ni kommer iväg till solen. Jag håller tummarna! :-)

    Många kramar
    Beatrice

    SvaraRadera
  3. Bra där Beatrice !

    SvaraRadera
  4. Men nu ska du släppa det här energi sluket under semestern Pirre !
    Ta nu hand om varanda och bara njuuuut. Ha det gott och kramar på er alla :))

    SvaraRadera
  5. Hoppas ni har en trivsam och trevlig resa!!!!

    Kramar Johanna

    SvaraRadera

Hej på dig. Tack för att du lämnar spår efter dig. Kram Pirre

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails